عیدی بازنشستگان اواسط بهمن واریز می‌شود

توضیحات:

  • محمد شریعتمداری امروز در جمع خبرنگاران گفت: تمام تلاش ما حفظ و صیانت از اموال و دارایی‌های کارگران و بازنشستگان در سازمان تأمین اجتماعی، شستا و صندوق بازنشستگی کشوری است که براساس صورت‌های مالی سال ۹۷ و ۶ ماه ابتدای امسال ارزش سهام این مجموعه‌ها ۳ برابر شده است.
    وی اظهار داشت: در تلاش هستیم در سال ۹۹ فعالیت‌های خود را در زمینه گردشگری بازنشستگان و ارائه خدمات درمانی از طریق بیمه تکمیلی به این قشر افزایش دهیم.
    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: کار دیگر ما در لایحه بودجه سال آینده یکسان سازی حقوق بازنشستگان است.
    وی درخصوص میزان حقوق کارگران در سال ۹۹ گفت: تصمیم لازم برای تعیین میزان حقوق کارگران در روز‌های پایانی سال اخذ می‌شود و همچنین جلسات شورای عالی کار با حضور اعضای آن برای تعیین میزان حداقلی سبد معیشت خانوار برگزار خواهد شد.
    شریعتمداری گفت: باید میزان دستمزد به گونه‌ای تعیین شود که هزینه‌های تولید افزایش پیدا نکند، زیرا افزایش قیمت‌ها به ضرر کارگران است و در کنار آن باید کارگران بتوانند از پس حداقل‌های زندگی برآیند.

     

    محمد شریعتمداری در مراسم افتتاح بنیاد ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی:

    اقتصاد خلاق می‌تواند تولید درآمد و ایجاد شغل کند
    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اقتصاد خلاق می‌تواند تولید درآمد و ایجاد شغل کند و درآمد‌های ارزی کشور‌ها را افزایش دهد و به تنوع فرهنگی و توسعه انسانی نیز کمک می‌کند.
    محمد شریعتمداری در مراسم افتتاح بنیاد ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی گفت: اگر ما بدون دعوت از تمام بازیگران میدان کسب و کار و فناوری قدم در وادی اشتغال بگذاریم، قطعا آب در هاون کوبیده‌ایم.
    وی گفت: در توسعه فناوری ۲۲ رسته شغلی را انتخاب کردیم و وارد کار شدیم و ماهانه یک بنیاد ملی در این ۲۲ رسته را افتتاح کردیم.
    وی افزود: در دهه اول قرن جدید هم اصطلاح «اقتصاد خلاق» رایج شد که بر دارایی‌های خلاق که می‌تواند موجب رشد و توسعه اقتصادی باشد، دلالت دارد. اقتصاد خلاق می‌تواند تولید درآمد و ایجاد شغل کند و درآمد‌های ارزی کشور‌ها (حاصل از صادرات) را افزایش دهد، در حالی که به تنوع فرهنگی و توسعه انسانی نیز کمک می‌کند و جنبه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را در تعامل با فناوری، مالکیت معنوی و اهداف گردشگری در برمی‌گیرد.
    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اقتصاد خلاق یک گزینه دست یافتنی مهم برای توسعه است که نیاز به سیاست‌گذاری‌های نوآورانه چندرشته‌ای و اقدامات بین وزارتخانه‌ای دارد و البته صنایع خلاق در قلب اقتصاد خلاق جای دارند. ایده اقتصاد خلاق که به طور ویژه در مورد شهر‌ها نیز به کار رفته، پیدایش مفهوم «شهر خلاق» را به دنبال داشته و یونسکو شبکه‌ای از این شهر‌ها را در سراسر دنیا شناسایی و زمینه تعامل و ارتباط بین آن‌ها را فراهم کرده است که از ایران هم شهر‌های رشت، اصفهان، بندرعباس و سنندج در موضوع‌های غذا، صنایع دستی و موسیقی عضو این شبکه شده‌اند که حفظ این جایگاه و ارتقای آن نیازمند توجه جدی به توسعه صنایع خلاق و به ویژه استفاده از فناوری‌های نوین در این حوزه است.
    وی گفت: در سال ۲۰۱۵ میزان صادرات محصولات و خدمات خلاق و فرهنگی بیش از ۵۰۹ میلیارد دلار بوده که سهم کشور‌های در حال توسعه در این حوزه بیش از کشور‌های توسعه یافته و معادل ۲۶۵ میلیارد دلار بوده است. بزرگترین صادرکننده صنایع خلاق کشور چین با صادرات ۱۶۸ میلیارد دلار بوده که پس از آن و با فاصله بسیار کشور‌های آمریکا، فرانسه، هنگ‌کنگ، ایتالیا، انگلستان و هند قرار دارند. در میان کشور‌های همسایه ایران، ترکیه با صادرات ۸.۷ میلیارد دلاری، رتبه ۶ کشور‌های در حال توسعه را در اختیار داشته است.
    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: این در حالی است که در سال ۱۳۹۷، صادرات صنایع فرهنگی کشور ایران حدود ۵۰۰ میلیون دلار بوده که سهم عمده آن صنایع دستی و به‌ویژه فرش دستباف بوده است. اگر ما به اندازه جمعیت کشور از بازار جهانی و صادرات این حوزه سهم می‌داشتیم، باید بازار داخلی ۲۲۵ تا ۳۶۰ هزار میلیارد تومان و حجم صادرات کشور بیش از ۵ میلیارد دلار می‌بود که البته اگر به جایگاه و نقش کشورمان در فرهنگ، تاریخ و هنر جهان، توجه کنیم این سهم بسیار بیش از این باید باشد و این نشان می‌دهد که این حوزه بسیار جای کار دارد و در این حوزه فرصت‌های شغلی و خلق ثروت بسیار می‌توان انجام داد.
    شریعتمداری افزود: به عنوان یکی از زیرحوزه‌های صنایع خلاق می‌توان به تولید بازی‌های دیجیتال اشاره کرد که حجم بازار جهانی آن در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۳۸ میلیارد دلار بوده است.
    وی بیان کرد: در سال ۱۳۹۷ حجم بازار کشور در این حوزه ۹۲۰ میلیارد تومان برآورد شده که ۳۹۵ میلیارد تومان آن سهم بازی بوده است و از این بازار فقط ۱۴ درصد در اختیار بازی‌های ایرانی قرار داشته و باقی آن در اختیار بازی‌های خارجی بوده است که فقط این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که تا چه اندازه تقاضا هم در بازار داخلی و هم در بازار بین‌المللی وجود دارد و در صورت برنامه‌ریزی و هماهنگی بین دستگاهی و جلب مشارکت بخش خصوصی می‌توان در این حوزه ایجاد کسب و کار و اشتغال و خلق ثروت داشته باشیم.
    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: صنایع خلاق و فرهنگی، به‌عنوان نقطه تقاطع هنر، کسب و کار و فناوری، سرریز به سایر صنایع را تسهیل می‌کند. اگر بخواهیم به مبنایی‌ترین امتیاز صنایع خلاق و فرهنگی در مقایسه با همتایان صنعتی یا دانش‌بنیان آن اشاره کنیم، باید به هزینه‌های کمتر و اشتغالزایی بیشتر اشاره کرد.
    شریعتمداری افزود: هزینه ایجاد هر شغل پایدار در بسیاری از رشته‌ها و زمینه‌هایی که به طور سنتی در اقتصاد ما به عنوان بستر‌های اشتغالزا محسوب می‌شوند، در کشور بیش از ۵۰۰ میلیون تومان است، اما در حوزه صنایع فرهنگی ایجاد یک شغل به حدود ۷۰ میلیون تومان هزینه برای هر نفر نیاز دارد و این مزیت چندان کمی نیست که سیاست گذار اقتصادی بخواهد راحت از کنار آن عبور کند.
    وی در پایان افزود: استفاده از فناوری‌ها در تمامی مراحل بازارسازی، بازاریابی، طراحی، تولید، کنترل کیفیت، فروش، ارزشیابی، آموزش و پژوهش زمینه ساز رشد روزافزون و صنایع فرهنگی و خلاق شده است و در همه کشور‌های پیشرو و در گزارشات اخیر مجمع جهانی اقتصاد، آنکتاد و سایر مراجع اصلی بین‌المللی این حوزه به تأثیر این فناوری‌ها در صنایع خلاق پرداخته شده و اعلام شده که این فناوری‌ها پنجره جدیدی برای توسعه صنایع خلاق ایجاد کرده است.


  • تهیه و تنظیم توسط آبشار آبی
    تماس : 09391156079
    انتشار خبر در :